Category: Ymse

Handler utdanning bare om å få seg en godt betalt jobb?

Er det ikke rart at vi etter 12 års skolegang velger å fortsette å sitte på skolebenken? Vi er så lei av den intetsigende skolen at vi helst bare vil rømme ut av landet og finne seg et paradis på jord. Vi blir oppmuntret av foreldre og samfunnet generelt å fortsette å lære. Noen mener at utdanningen kan gi deg en godt betalt jobb slik at du kan få frihet til å gjøre det du vil, mens andre mener det er andre ting som er viktig.

Hvorfor studerer du, og hvorfor tror du det er viktig? Her kommer noen punkt som kanskje motiverer eller provoserer. Kanskje du finner ut at studier er en ting for deg etter å ha lest denne artikkelen.

Den beste tiden i livet

Studielivet er den tiden man går fra ungdom til voksen. Denne prosessen skal gi oss noen redskap som vi kan bruke videre i livet. Det skal hjelpe oss og ta de rette valgene for en god alderdom.

Det handler om å strukturere egen økonomi, enten du går i strikka gensere eller moteklær fra Paris. Den sier noe om din identitet, som du kan styre slik du vil. Med din personlighet og dine klær du kan kjøpe fraktfritt fra NA-KD. Det gir deg oversikt og bedre økonomistyring.

Kunnskap

Formålet med mange studier er å komme til ny forståelse. Er det vitenskap kan det handle om formler og forbindelser, mens er det samfunnsvitenskapelige fag, så kan det handle om å finne mer ut om hvordan det fungerer. Vi sier at kunnskapen om noe skal undersøkes og analyseres for deretter å sette dem inn i en ny kontekst for å se om teoriene er valide og falsifiserbare.

Kunnskapen du lærer deg kan faktisk bli ny kompetanse som man kan bruke til å gjøre verden bedre. Det er hele tiden formålet med utdanning.

Rebecka