Category: Ymse

Hvorfor jobbe ved siden av studiene?

Det å studere er noe jeg unner alle. Det er ikke bare for å lære et fag, men det er veien for å lære å leve som voksent individ. Det er så mange valg man kan ta, og velger man bort det som er litt kjedelig og traust, kan det jo hende man angrer seg litt når man blir eldre.

Studentlivet byr på mange spennende opplevelser og valg man må ta stilling til. Skal man bli med på den turen, og burde man melde seg som frivillig i studentforeningen? Skal man dele hybel med andre, eller skal man spare penger ved å bo hjemme?

Studenttilværelsen er ulik for alle, men den gir oss muligheter som vi kanskje ikke helt forstår. Det er viktig at du tenker gjennom hva du vil og hvorfor det kan lønne seg å jobbe ved siden av studiene.

Uendelig med tid

Som student tror du kanskje at du har dårlig tid. Det er feil. Du har uendelig med tid, både hver dag og foran deg generelt. Bruk noe av tiden på å jobbe og tjene penger. Det gir deg:

• Inntekt
  • Erfaring
  • Sosial hverdag

Vi anbefaler deg også å ta opp fullt studielån fordi dette både er svært rimelig, har gunstige betingelser og begynner ikke å løpe før endt studie. Tjener man 9000 kroner i måneden i tillegg, vil man ha god råd til å spare tusenvis av kroner.

Man rekker både å studere, feste, reise, jobbe og trene. Med en stilig treningsshorts er man godt i gang med trening også.

Studielånet er nesten gratis

Et studielån har de beste betingelsene av alle lån. Det er ingen fasit på hvor stort det kan bli og gis til nesten alle utdanninger i Norge og i utlandet. Med lav rente og mulighet for å utsette betaling, trenger man ikke finne drømmejobben direkte etter endt studie heller.

Når du senere i livet skal ta opp boliglån og forbrukslån, da vil du garantert skjønne hva jeg snakker om. Men ta heller tipset fra meg nå, så slipper du å gå i fella.

Spar studielånet og reis verden rundt

Dersom man ikke bruker alt på tull, men sparer store deler av studielånet, kan man leve på rentene en stund. Dessuten kan du få stipend om du flytter på hybel, og da får du enda mer å rutte med på verdensomseilingen.

Mange går i fella og er tom for penger lenge før neste utbetaling, og vi vil ikke at flere studenter skal gjøre de samme tabbene. Spar heller en del og lev som bohemer i fellesskap. Det trenger ikke være så fancy, det sparer man heller til reiser og opplevelser. Velg klær med omhu, spis billig og sunt og ikke stress med å bli ferdigutdannet.

Rebecka