Category: Ymse

Er du klar for høstens studier?

Det er vanlig at mens man går på videregående skole så kan man nesten ikke vente med å gjøre seg ferdig. Mange gleder seg til å komme ut i jobb og virkelig la voksenlivet begynne. Men etter hvert som man blir voksen spirer et annet syn på det å studere og gå på skole. Mange voksne innser at de kanskje aldri blir ferdig utlært. I tillegg innser de at studietiden er det beste som har skjedd dem, og at nettopp det å stadig nye ting er en av livets største gleder.

Økt forståelse gjennom studier

Det er gjerne lett å glemme at det å få studere er et privilegium. Det er slett ikke alle forunt å leve i et land hvor alle har muligheten til å følge sine interesser og utvide sine perspektiver. For å studere hander ikke bare om antall studiepoeng og hvilke grader du kan oppnå. Det handler også om å utvikle deg som menneske, en forståelse av hvem du er sammen med andre. Kanskje er denne uformelle kunnskapen langt mer enn dine formelle studiepoeng. Det er disse møtene som former oss som mennesker og avgjør hvordan hvordan vi er sammen med andre. I dagens samfunn er samarbeid en nøkkelegenskap. Man skal ikke kunne samarbeide bare for å være grei. Felles forståelse kan hindre rasisme, diskriminering, utnyttelse og konflikt.

Studietiden er herlig, ikke kast den bort

Mens man studerer er det mye som frister, både sosialt og faglig. Prøv å kombinere de to. Bli du med i studentteateret om du studerer pedagogikk. Da kan du lære mye det å være et menneske sammen med andre mennesker. Eller bli med i en humanitær organisasjon der din profesjon kan komme til nytte. Vær nøye med økonomien. Husk at det du kjøper for lånte penger også koster rentene du skal betale tilbake senere. Det er lurt å skaffe seg en oversikt over hvilke lånetilbud som finnes. Du kan finne en slik oversikt hos Sambla. Det koster ingenting å sammenligne tilbud fra de ulike bankene og långiverne, og skulle du trenge penger raskt, tar det heller ikke så langt tid.